she will show

Mercedes Mülheisen

 

Atterføding

She Will is proud to present a new video installation by Mercedes Mühleisen in the forest at Snippen in Maridalen. Exhibition opening: 30 October 16:00 - 20:00 Other opening hours:
 October 31 14:00 - 18:00 
6 and 7 November 14:00 - 18:00 
13 and 14 November 14:00 - 18:00 (scroll down for directions and map) TEXT BY TARALD WASSVIK (Norwegian) 
Trærne strekker seg oppover. Det skumrer. Legger du hodet bakover ser du skylaget hvile over det hele. Det beskytter, og påminner om hvor små vi er. Når det mørkner, blir grå skyer lyse, som et slags edelt metall. Og man kan se at kloden roterer. Du blir svimmel, men foran deg skimter du en dør. Døra er åpningen i et beskyttende hi. Du tar et steg eller to inn, og forsøker å se deg rundt. Hører lyden av noe som drypper, og merker at den kjølige vinden har gitt opp kampen om kinnene dine. Det er her, nå, at jeg ser deg inn i øynene. Det jeg nå skal fortelle deg vil gjøre deg om til en mor. Det er Mercedes Mühleisens fødselspsykose som snakker. Du er nå et dyr, sier den bestemt. Du er født her, i dette bildet. Og en fortelling om morskap følger med dette bildet. En gjenfortelling. Gjenfortellingen gjør deg herved om til en mor. Og med dette bærer du en gammel, mørk historie på ryggen. Det drypper stille bak øynene mine. Dammen fylles. Du skal drikke innholdet ut av de vettskremte øynene mine. Fra fremsiden. Det er alt denne historien har å tilby et dyr, som deg. Et tørst og skittent fødedyr som deg. En gjenglemt beholder, som sakte fylles av brutalt langsomme drypp av væske. Væsken er fortellingen, som fyller opp kroppen. Fra innsiden og ut. Kroppsvæsken. Når en fortelling fødes går en annen til grunne. Den renner ut. Det er sånn verden beveger seg. Med en elvs vilje slynger den seg mellom mening og skrøne. Noen hevder fortellingen er urokkelig. At den bygger på et evig biologisk prinsipp. Det er feil, for den gjenfødes. Og går til grunne like ofte. Over 111.000.000 gjenfødsler hittil i år. Atter en gang skal noen fødes. Atter og atter og atter en gang. Og atter en gang kommer jeg, fortellingen, og tar bolig inne i deg. Du drikker meg opp. Sluker meg rått. Og der inne velter jeg meg rundt, og venter på at du skal gå i deg selv. Se innover og røske meg ut. Men det skjer så og si aldri. For du har ingenting å tjene på å spørre, hvorfor det må være akkurat slik historien blir fortalt. Så her, i en lysning i Nordmarka, stilles spørsmålet for deg. Noen pattedyr som har stjålet Mercedes’ Mühleisens hode, og samarbeider om å lokke oss til seg. -Tarald Wassvik Excerpt from monologue in Norwegian Utdrag fra monologen i “Atterføding” En liten snømus drikker regnvann fra den glemte koppen på verandaen. Når du åpner døren, løper den inn, legger hodet på skakke, og sier: Det jeg nå skal fortelle deg, vil gjøre deg om til en mor. Ut av ord, drypper mor. Snart faller du utti. Plopp. Plopp. Inni kroppen er det veldig varmt, veldig mørkt. Om det skal bli lys må du føde. Men dette er ikke en fødsel. Dette er en atterfødsel. Morskapet er en fortelling, mye eldre, mye mørkere, enn deg. En endeløs rekke av munner har formet fortellingen igjen og igjen. Ordene trekkes opp gjennom bløtt, lunkent spytt, og bruker oss, til å fortelle seg selv. Vask av deg gåsehuden og hør etter. Det er din tur til å føde nå. Og vil du ikke føde, skal jeg gjøre meg om til en rev, lirke hodet ditt åpent og trekke klørne mine gjennom deg som en kam, helt til du tror at du er mor. - Mercedes Mühleisen was born in 1983 in Austria and lives at Snippen in Maridalen. She graduated from the Academy of Fine Arts in Oslo in 2010, and works primarily with video in spatial installations. Her work is based on her own writings, which she stages and dramatizes in video form. In her practice, she gives language to processes and situations that lie outside or adjacent to an anthropocentric logic, and which bring out hitherto neglected voices. She explores how language shapes reality and creates potentials for new understandings of the world. In recent years she has shown work at Kunsthall Oslo, Oslo; Astrup Fearnley Museum, Oslo; Kunstnernes Hus, Oslo; Kunsthall Trondheim, Trondheim and Contemporary Art Center (CAC), Vilnius. She was one of the initiators behind the artist-run gallery Tidens Krav (2010-14) in Oslo. - The exhibition is supported by the Norwegian Art Council, Ingrid Lindbäck Langaards Stiftelse og Bildende Kunstneres Hjelpefond. Directions: Car: Drive to Sørbråtveien 13 and follow the signs into the forest. The work is a 2-minute walk from the road. Parking: Some cars can be parked along Sørbråtveien. If there is no space here, Mobekken parking is a 4-minute walk further down the road. Train: Take the Gjøvik line (L3) from Oslo S f.ex at 15:42 and get off at Snippen Station. The journey takes 18 minutes. Go down Sørbråtveien to no. 13. Follow signs at the roadside into the forest. Mercedes' cabin in Sørbråtveien 15, 3 minutes away from the installation is open and warm if you need a coffee or a glass of wine. ﷯

Installation view photos by RAPHAËL GAGLIANO

Video still